Élet a kertben

Szeder metszése. Nem most kellett volna...

2019. február 18. 12:29 - pg72

A szeder kb. öt éve tette be a lábát a kertbe. Kaptam több tövet, nem tudható, milyen fajtájukat. Elültetés után két évig egy helyben toporogtak, új vesszőt sem akartak hozni. A sor végén még maradt hely, ezért oda egy vásárolt tő került, Navaho fajta. Kb. a harmadik évben elkezdtek teremni, elég sok termést hoztak. Abban az évben termett egyéb gyümölcsöm is, így egyenes út vezetett a pálinkafőzéshez. A szedret külön szedtem le, lett belőle 14-16 liter cefre. Ismerőssel főzettem ki, aki azt javasolta, ne keverjük a többihez, kifőzi külön. Így lett szeder pálinkám, kb. 0,6 deciliter. Akárhogy is próbáltam beosztani, egyszerre elfogyott... Többet nem lesz cefrézés szederből.

Már akkor is azt tapasztaltam, hogy az erős napsütés hatására összeégtek a szemek. A Navaho teljesen pozitív csalódás volt, korábban beérett, így ez a veszély nem fenyegette. A termése is finom, nyersen fogyasztva vagy lekvárnak eltéve is tökéletes.Az ismeretlen fajtáról is kiderült, hogy kétféle, az egyik hasonlít a vásárolthoz, a másik nem az igazi, annak égett meg szinte teljesen a termése. Próbáltam hálóval árnyékolni, de nem volt tökéletes a kivitelezés, nem sokat segített rajta ez sem.

Mivel a Navaho is hoz évente egy-két új tövet, a régit elkezdtem erre lecserélni, talán jövőre az összeset sikerül kiváltanom.

Idén február közepén értem el odáig, hogy a nyáron megemberesedett bokrokat visszametsszem. A szakirodalom szerint ezt nyáron - ősszel kellett volna megtenni. Amiért nem most kellett volna: már megjelentek rajta az új rügyek. Mivel akár több méteres oldalhajtásokat is tud növeszteni, melyeket vissza kell vágni, könnyen sérülnek a rügyek, a rángatás nem tesz jót nekik.

img_0037.JPG

Az egyik végéről elkezdtem, a hosszú oldalhajtásokat visszavágtam 50-70 cm.-re, a letermett vesszőket tőből kivágtam. A lemetszett ágakat mindjárt metszőollóval össze is aprítottam, ennek a nyesedéknek később helye lesz. A kezdetleges támrendszer cseréje is tervben volt, de a beindult hajtások miatt ezt őszre halasztottam. Megfeszítettem a meglazult drótokat, melyekhez igyekeztem hozzákötözni a vesszőket.

 img_0040.JPG

 

img_0044.JPG

 

Végezetül átültettem a Navaho szeder új hajtását a régi tövek helyére, kigazoltam az ágyást, melyet a fűnyírás beindulása után fűnyesedékkel fogok mulcsozni.

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://eletakertben.blog.hu/api/trackback/id/tr5114629198

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása