Élet a kertben

Kezdődik! Eperágyások.

2019. február 15. 10:48 - pg72

         A címben szereplő ágyásokat 2017. őszén ültettem be eperpalántával. Korábban is termesztettem epret, több-kevesebb sikerrel. Inkább kevesebbel. Néhány éve magaságyásokban kertészkedem, az epret is így termesztem. Volt már hagymaközéültetős, szalmávalmulcsozott, fünyesedékkeltakart stb... A palántákat nagyrészt kaptam, majd szaporítottam, ezzel nem volt baj, nélkülem is szaporodott. Három éve kaptam olyan palántákat, melyeknek a termése messze finomabb volt az előzőeknél. Fajtája ismeretlen, az sem tudta megmondani, akitől kaptam. Következő évre már lett annyi szaporulat, hogy két ágyást be tudtam ültetni vele. Kísérletképpen az első ágyást filc anyagú geotextillel takartam, majd ebbe ültettem a palántákat. Ültetés előtt komposztot is kaptak. A másik ágyás talaja fekete fóliával lett takarva. Maga az ültetés a filces ágyásba macerásabb volt, a fóliát sokkal könnyebb volt kivágni. Kereszt alakú bemetszéseket csináltam, majd négyfelé kihajtottam az anyagot, úgy ástam az ültetőgödröt. A kiemelt földet műanyag tálcára tettem (csak hogy ne legyen a filc meg a fólia földes), egy része visszakerült a palánta mellé. A palántákat kétféle módon állítottam elő: a fóliásba az indákon nevelteket ástam ki a földből, a másik ágyásba: a töveken növő hajtásokat cserepekbe nyomtam, rajtahagyva az indákat, így erősödtek meg. Ültetés előtt elvágtam az indákat, majd a cserépből kiszedtem a jól begyökeresedett palántákat. Kb. négy-öt hónapot voltak a cserépben. Sokkal biztatóbban néztek ki, mint a földben fejlődő társaik. Mindkét ágyásban voltak már lakók, melyeket sajnáltam volna kiszedni, így lett az egyik ágyás sarkában metélőhagyma, a másikban két tő kakukkfű. Már az első évben - tavaly - várakozásomat felülmúló termést produkált mindkét ágyás, mind minőségileg, mind mennyiségileg. A geotextíliás ágyás kicsit jobban termett, nem tudom, hogy a takarás, vagy az eltérő palántanevelés miatt.

10701.jpg

Nem a legjobb a kép, a filccel takart ágyás látható a háttérben (2018.05.22.)

Volt olyan epertő, melyen kb. húsz szem eper is termett, nem kis méretűek. Lett belőlük eperkrémleves, eperlekvár, fagyasztott eper. De legfőképp frissen elfogyott, a takarás miatt mosatlanul is lehetett enni.

Idén tavasszal (ezt megelőlegeztem), pontosabban a télen így néztek ki az ágyások:

img_0027.JPG 

img_0021.JPG

Ősszel, tél elején kb. száz új palántát átültettem másik ágyásba, de még sokkal többet is tudtam volna szedni róluk. A palánták egy kis részét cserépbe tettem ősszel, a többi lógott le az ágyás oldalán.

Az ágyásokat rendbe szedtem, levágtam, mikor untam, letéptem a hajtásokat, elszáradt leveleket, néhány új tövet hagytam csak meg a régiek mellett. A filcbe belenőtt jó néhány új hajtás, ezek egy részét szintén meghagytam. A fóliás ágyásban kicsit jobban néztek ki a tövek, lehet, hogy hamarabb felmelegedett a talaj, vagy kevésbé volt hideg a tél folyamán. Még nem tudom eldönteni, melyik takarás sikerült jobban, hamarosan kiderül.

A karbantartás után:

img_0032.JPG

 img_0024.JPG

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://eletakertben.blog.hu/api/trackback/id/tr8514619468

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása