Élet a kertben

Víz a kertben - kerti tó

2019. március 07. 19:40 - pg72

A kerti tó gondolata régóta kísértett. Hosszú idő telt el, mire végre csináltam egyet. Néhány év távlatából megérte a hosszas gondolkodás, meg voltunk elégedve az eredménnyel.

Mivel általában nem azt csinálom, ami menő, divatos, a tó esetében is elvetettem a fóliát, előregyártott műanyag medret. Nem szeretem a kötöttségeket, az előre elkészített megoldásokat. A megvalósulatlan álom egy fürdőtó volt, azonban ez több szempontból (hely, pénz) sem jöhetett szóba. Maradt a kerti tó, mivel víz kellett a kertbe, anélkül nem teljes. Természetes anyagban gondolkodtam, melyet nem kell eltakarni, így maradt a beton. Igen, mint természetes anyag. Minden alkotóeleme megtalálható a természetben, nem műanyagból van.

Első lépés (jó sokáig tartott) a tervezés. A terv természetesen nem lett papírra vetve, csak a fejemben állt össze. Következett a meder kiásása, az elképzelt formában. A méretezésnél figyelemmel kellett lenni a beton vastagságára is, annyival mélyebb, szélesebb gödröt kellett ásnom. Minimum 10, de inkább 15 cm. vastagsággal kell kalkulálni, azalatt nem beton a beton. Valamiért egy közelítőleg negyed köríves formája lett. Szoktam volt mondani, ha csinálok valamit, abban két dolog nincs, vízszint, illetve derékszög. Így sokkal könnyebb azt mondani, hogy így is volt tervezve, nem elrontva lett...

Következett a meder betonozása, ehhez szakmai segítségem is volt. Mivel nem szabályos a tó alakja, a vasalás nehezen volt megoldható, köztes megoldásként több rétegben összehajtott csibedrót lett alkalmazva, ezt sem a kőműves találta ki. Három különböző mélységű szint lett kialakítva, egy kb. 20 cm. mély "mocsárzóna", egy 60-70 cm. mély ültetőpad, valamint egy 120 cm. mély gödör az aljára. Tudományos alapon. A beton alaposan tömörítve lett, majd vízzáró réteggel lekenve két rétegben. Több éve tökéletesen zár, nem engedi el a vizet. Kivéve egy speciális esetet, lásd később.

 A feltöltés csapvízzel történt, ezt a nyári melegben két-három napig állni hagytam, hogy a klór kimenjen belőle. Számításaim szerint 8-10 köbméter víz fér a tóba. Mivel meleg volt, nagyon csábítóan hatott a tiszta víz az üres betonmedencében, ki is használtuk egy kis pancsolásra. Eztán benépesült a tó, növényekkel és aranyhalakkal. Került bele tavirózsa is egy ismerőstől, melyről kiderült, hogy édesanyámtól kapta. Az első aranyhalakat is úgy kaptam, nekem kellett kifogni egy kerti tóból, nem volt egyszerű.

2013-06-18_20_29_39.jpg

p1010258.JPG

 

Következő sarkalatos pont a gépészet. Erre komoly összegeket költöttem. Vettem 8.000 ft-ért egy teszkós szennyvízszivattyút, valamint egy 2 méteres colos slagot. Többe volt a sör, mely a tó építése közben elfogyott. Első verzióban a tóba pakolt kövek között (ismét jó volt a beton tófenék) szökőkút jelleggel a slagból felfelé jött ki a víz.

001.jpg

Az első tél után a víz minősége jelentősen leromlott, az élővilágot a kihalás fenyegette, cselekedni kellett. Az ötlet nem teljesen saját, szűrőt építettem. A kövek közé egy 200 mm-es műanyag csövet állítottam, ezt a vízszint felett sok helyen kifúrtam. A tetején a szivattyúra kötött slagot vezettem be, a cső alját vízszintig feltöltöttem kaviccsal, majd következett a szűrő. Azt olvastam valahol, hogy a vatelin megfelel erre a célra, így azt tettem a csőbe. A szivattyút nyáron két-három naponta napi két-három órát működtetem, folyamatos üzemre nem alkalmas.

Egyszer megesett, hogy a cső tetején elmozdult a slag, és nem vettem észre. Így a szivattyú a vizet kinyomta a tóból. Szerencse, hogy van rajta úszókapcsoló, az aljában maradt annyi víz, hogy a halaknak nem lett semmi bajuk, az ijedtségen kívül.

p1010095.JPG

Tökéletes megoldás, rengeteg szennyeződést kiszűr. Néhány naponként a csap alatt kimosom a vatelint, sötét színű szutyok jön ki belőle, nem kevés. Kezdetben a szivattyú aljára kötöttem szúnyoghálót, azonban ezt többször is beszívta, megfogta az iszapot, eldugult, így erről lemondtam. Enélkül megesik, hogy egy-két kisebb hal is átmegy a rendszeren, a vatelin megfogja őket. Sajnos nem élik túl a kalandot, de így legalább van hely a szaporulatnak. Mivel a kezdeti hat darab hal jelentősen elszaporodott az évek alatt.

A kerti tó sok örömteli pillanatot szerzett nekünk. Élményszámba megy az aranyhalak etetése, a tópartról figyelni a szitakötőket, felfedezni a vízben a békalárvákat, egyéb élőlényeket. Rengeteg madár is jár a tóhoz inni, egészen közelről lehet szemlélni őket.

 p1010271.JPG

 Fontos lépés volt a tó körüli szegély kialakítása. A környező füves területtől mindenképp el akartam választani, fenntartani is könnyebb így. A tómeder beton szegélyétől kb. 40 cm. távolságra egy újabb szegélyt építettem, bontott téglából. Az így kialakult sávban műanyag szegéllyel leválasztottam a növények helyét, a köztes részeket kaviccsal töltöttem fel. Ez a kialakítás után 1-2 évig jól működött, de jöttek a problémák. Télen, mikor minden hó alatt volt, nem látszottak a szegélyek, ráléptünk, főleg a műanyag szegély  töredezett össze. A kavicsok között megtelepedett porból, valamint alulról folyamatosan gaz nőtt ki, és ezt a kis sávot a vakondok is megtalálták. Teljesen leamortizálódott.

20181124_100533.jpg

 

Jelenleg a külső szegély, valamint a két szegély közötti rész átépítése zajlik, ha fotogén állapotba kerül, lesznek róla képek is. Addig is néhány régebbi kép:

p1010253.JPG

p1010275.JPG

p1010311.JPG

 

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://eletakertben.blog.hu/api/trackback/id/tr4514668469

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pattantyúk 2019.03.08. 22:16:14

Nagyon klassz, gratulálok! Nálam is kezd érlelődni az elhatározás, hogy kellene egy kerti tó!

barker 2019.03.09. 08:46:28

@pattantyúk:

Vigyázz vedd figyelembe a sok szúnyog lárvát ami lesz majd,a rengeteg szúnyogot ami ki kell belőle.Oda csalja,helyhez köti a többi bogarat nem mindegyiket fogod szeretni pláne ha van idős ember vagy kis gyerek nem beszélve az allergiásokról. A darazsak méhecskék minden honnan oda járnak a rekkenő hőségben inni ami dicséretes számodra de mikor egyszer kétszer megszúrnak mert megfognak biztos lehetsz benne nagyon nem örülsz majd neki.A 8-10 m/3 víz párolgási veszteségének rendszeres pótlása pláne ebben a mostanában levő rekkenő kánikulákban, ha csak nem kutad van nagyon megdobja a költségeket.Mindegy milyen halakat telepítesz macerás áttelni velük,nem beszélve hogy ha egy vízi madárka ha rátalál vagy egy egy ragadozó rágcsáló 1 nap alatt kipusztítja őket.Ha egyszer bármit nem jól csinálsz ott, kezdhetsz mindent előröl.A többi szép dolog az meg jön vele nagyjából úgy ahogy le lett írva fent de azért ha belekezdesz nem árt ezeket is többek közt figyelembe venni.Hidd el tudom miért írtam neked ezt.Még egy dolgot vegyél figyelembe ha veled bármi történik mindegy mennyi ideig akkor éppen az aktuális munkákat karbantartást lesz e aki ugyan úgy megcsinál ott, mindent úgy ahogy kell és vagy ahogy te szeretnéd.Sok sikert a tervedhez amit csak még érlelj ahogy írod, csak utána ugorj bele hát a mondás szerint a szépért a jó ért meg kell szenvedni.
süti beállítások módosítása