Élet a kertben

Palánta nevelde

2019. március 03. 21:47 - pg72

A palántanevelést teljesen szokványos módon kezdtem: tejfölösdobozba föld, mag, irány az ablakpárkány, locsolás felülről. Ami kikelt, az sem mind érte meg a kiültetést. A túlélők sem tökéletesen néztek ki, nagy csoda nem történt. Újfent elővettem rossz szokásomat, elkezdtem gondolkodni, hogyan lehetne ezen segíteni. Arra jutottam, mivel benn elég meleg van, hiába az ablakpárkány, inkább a fény nem elégséges. Mivel korábban építettem egy növényházat (fa szerkezetre fólia borítással), a fény mennyisége szempontjából képbe került. Azonban az egy rétegű fólia, valamint a nem ilyen szempontból készült kivitelezés miatt ennek a kifűtése nem megoldható. Tovább gondolkodva rájöttem, hogy teljesen felesleges lenne a teljes növényházat fűteni, a palántáknak nincs ekkora helyre szükségük. Tehát a kifűtendő terület csökkentését kellett elérnem. Erre egy 1x2 méteres, 1 méter magas szerkezetet találtam ki, melynek két vége OSB lapból készült, a két hosszú oldala szintén, de ezen csak 5 cm. vastag keretet hagytam, a közepét kivágtam és fóliával bevontam. A tetejére két darab egység került, tetőléc keretre szerelt fóliából. Az egészet egy tábla fa lapra tettem, ebben már elég fény volt, ezt kölcsönbe kapott fényerősség mérővel megmértem. Az egész a növényházon belül került felállításra.

A szerkezeten belül az alsó lapra került egy réteg 10 cm. vastag hungarocell, majd egy egyedileg méretre gyártatott fém tálca, 5 cm. magas szegéllyel. Ebbe a tálcába került egy 10x10 cm. osztású HD-háló, 5 cm-es kis fém lábakon, így a fém tálca tetejével van egy szintben. 9x9-es műanyag cserepeket használok, a háló miatt szépen sorba rendeződnek.

Következett a fűtés. Első variáció megmaradt padlófűtés vezeték. A HD-hálóra hosszában, két soronként került rögzítésre, majd egy dugvillára rákötve hosszabbítón keresztül áramot is kapott. Ez majdnem jó lett, a fűtőszál működött, de alapból nem légtér fűtésére van kitalálva, így csak 15 fokot tudtam elérni. Rá kellett segíteni valamivel, praktikusan egy hősugárzóval. Mivel hosszabb távra terveztem, nagyobb beruházásként (12.000 ft.) vettem egy extrával felszerelt, távirányítható, fürdőszobai hősugárzót. Ezen több fokozat állítható, egy problémája van, ha egyszer a hőfok elérésekor kikapcsol, nem kapcsol vissza. (Eladó, ha valakit érdekel.) Mérgemben megvettem a legolcsóbb, 3.500 ft-os masinát, ez már tökéletes lett. Egy sima szobai termosztátra kötve szabályozni lehet a hőmérsékletet, ha csökken, újra bekapcsol a fűtés. A padlófűtés maradt direktbe kötve, ezáltal talpmeleget biztosít a palántáknak, azt szeretik. Ha már reggel is jó idő van, kikapcsolom.

Már az első évben is látványosra sikerült a palántanevelés, ami mag kikelt, mindből felnőtt kort megért palánta lett. Következő évben továbbfejlesztettem, a fólia helyett polikarbonát lemezt kapott a két oldala, valamint a teteje is. Két ütemben szoktam palántát nevelni, kapacitás 2x194 db. Hat hely elveszik a hősugárzó alatt. A második ütem végén, mikor már kell a növényházban a hely, szétszerelem, kevés helyet elfoglalva a fáskamrában tárolom a következő évig.

Több képen keresztül bemutatom az összeszerelés folyamatát:

img_0080.JPG

Fontos lépés, hogy az alja vízszintben legyen, később megkönnyíti a locsolást.

 

img_0081.JPG

 A fém tálca a ráccsal, melyre a padlófűtés került rögzítésre.

 

img_0090.JPG

Az egyik hosszú oldali elem. A tetőléc a szélétől beljebb került, így pontosan illeszkedik a sarkon a rövidebb elemhez.

img_0088.JPG

Félig kész.

p10100111.JPG

Hősugárzó és a termosztát.

p10100131.JPG

Teteje is rákerült, két részletben felemelhető, levehető.

p1010011.JPG

Egy korábbi kép, második ütemben ültetett magokkal. Locsolás alulról, a tálcába engedett esővízzel.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://eletakertben.blog.hu/api/trackback/id/tr6414661815

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása