Élet a kertben

Benépesül a palántanevelő

2019. március 12. 20:22 - pg72

Elérkezett az ideje a magok elvetésének, melyekből palántát szeretnék nevelni. Örömmel végzem ezt a munkát, innen kezdve lehet várni a magok kikelését, az új növények megjelenését. Több éve vetem ugyanazon módszer szerint a magokat. Évente feljegyzem, mikor, milyen magot vetettem, és az mikor kel ki, tehát hány nap alatt. Azonos növények esetében ez nem mindig egyforma, eltérnek a fajták valamint a magok "életkora" is. Tapasztalataim birtokában próbálom úgy időzíteni a vetéseket, hogy nagyjából egyszerre keljenek ki. Néhány renitens mindig előfordul.

Első nekifutásra a paprikát vetem el, annak van a legtöbb időre szüksége a csírázáshoz. Idén tizenkilenc fajtát vetettem, összesen hatvanhat darabot március 03-án.

35.jpg

A tűzdelés nem nekem való, mivel a nevelőben van helyem, már most 9x9-es cserepekbe vetek, minden cserépbe két-három magot a biztonság kedvéért. Termesztő közegnek tőzeg szubsztrátot használok. (Ezt az anyagot többen nem kedvelik a kitermelésével kapcsolatos környezetkárosítás miatt.) Ezen hátránya ellenére van több előnye is, legfőképp, hogy csak az kel ki belőle, amit vetek bele.

Első lépésként a korábban használt cserepeket kitisztítom, letörölgetem, feliratozom. Feltöltöm a cserepeket, kézzel megtömörítem kicsit, így elérem a vetési mélységet.

33.jpg

Cserepenként két-három mag kerül vetésre a nagyobb szemű magokból, pl. paradicsom, paprika. A magokat egy nappal a vetés előtt kamillateás áztatással kezelem. A magok után feltöltöm  színig a cserepeket, elsimítom rajtuk a tőzeget. Ezután töltök egy műanyag ládába eső- vagy tóvizet, ebbe beleállítom a cserepeket.

34.jpg

A tőzeg színén látszik, hogy mikor telítődött vízzel, sötétebb lesz a teteje. Mehetnek a nevelőbe, elindítom a fűtést, lecsukom a tetejét.

Az olyan magok esetében, melyek nagyon aprók, és fél centiméter mélyre kell vetni őket (pl. fűszernövények), általában azt írják, hogy a fényre csíráznak. Mivel ebben bizonytalan vagyok, és egy tasakban rengeteg mag van, az első magokra teszek egy kevés tőzeget, majd szórok a tetejére is magot. Valamelyik csak kikel.

Az idei évben először próbálok hagymát vetni magról. Ehhez egy kisebb lyukakkal teli műanyag tálcát használok, egy tálcában 104 hely van. Feltöltöttem a tőzeggel, a kéznél lévő vastag savas filccel tömörítettem, beletettem a magot (egy-két darabot egy likba, a hagyma magja nem annyira kicsi), majd betakartam a tálca tetejéig őket.

32.jpg

Március 10-én, egy héttel a paprikák vetése után a paradicsommagokat is elvetettem. Egy esős vasárnap délután tökéletesen alkalmas volt, kint a kertben nem igazán lehetett dolgozni. Most csak 50 cserépbe vetettem, a többit, további 30-40 darabot április elején vetem. Ezt is a saját káromon tanultam meg, két-három éve egyszerre vetettem el mindet, korán, április végén kiültettem őket, majd május elején elfagytak. Így legalább fele biztosan megmarad a kiültetés után.

Több olyan növénnyel is próbálkoztam már, melyet elvileg nem kell/lehet palántázni. Az uborka, cékla és a bab is kikel, szépen fejlődik, de ezekkel mégis azt tapasztaltam, jobb, ha helyre vetem őket. A cukkinit és az egyéb tökféléket is palántázom, ezeknek a növényeknek jót tesz, szép erős palánták lesznek.

Ha kikel a növények nagy része, kicsit csökkentem a hőmérsékletet a nevelőben, 25 fokról 20 fokra kb. Mivel a nevelő a növényházban van, várhatóan jó idő esetén reggel leveszem a tetejét, a napsütés hatására akár 40 fok is tud lenni benne. További lehetőségként a növényházra kívülről árnyékoló hálót teszek. A tőzeg színén látszik, mikor kezd kiszáradni, ilyenkor van jelentősége, hogy az alsó tálca vízszintben legyen. A tálcába esővizet engedek, egy-két centi magasságig, ezt a palánták szépen alulról felszívják. A víz által továbbá párásodik is a levegő. A hősugárzó működése közben elég jól mozog is a levegő, ez szintén fontos a palántáknak, edzettebbek lesznek tőle.

Az első ütem végén, kb. április elején a kifejlett palántákat kiteszem a növényházban lévő polcokra, jöhet a helyükre a többi mag. Mivel ilyenkor már nagyobbak a növények, talajuk hamarabb ki is szárad, itatásra visszarakom őket az ültetésnél használt műanyag ládába, szintén alulról kapnak nedvességet. Ezt több részletben tudom csak megtenni, egyszerre nem férnek bele. A szubsztrát tartalmaz tápanyagot is, de a nagyobb palánták itatása esetén tudok tápoldatot is adni a vízhez. Jó idő esetén a növényházon kinyitom az első és a hátsó ajtót is, további edzés már nem szükséges, májusban kiültetem a kész palántákat.

Egy dologban sokkal keményebbnek kell lennem. Mivel egy cserépbe több magot is teszek, sokban több ki is kel. Nem volt szívem kiegyelni őket, felnevelődött egy cserépben két-három palánta is. Ezeket kiültetéskor a földlabdával együtt szét kellett szakítani, hogy külön kiültethetők, vagy továbbajándékozhatók legyenek. Azt figyeltem meg, hogy amikor kihúzom a letermett töveket, ezeknek sokkal kisebb a gyökérzete. Idén szigorú leszek, egy cserépben csak egy palánta fog felnőni.

Két korábbi kép, az elsőn még az ablakpárkányban nevelt palánták, a második hátterében a polcon már a palántanevelőben nevelt palánták láthatók.

p1010029.JPG

p1010088.JPG
 

 

Március 11-én kikeltek az első paprikák, chili mindegyik. 8 nap kellett ehhez nekik, innentől minden nap várható újabb növénykék megjelenése.

37.jpg

 

 

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://eletakertben.blog.hu/api/trackback/id/tr3014676712

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

clemens 2019.03.14. 07:11:10

Ennél hatékonyabb egy cserépben keleszteni 100 magot, a LEGSZEBBEKET szikleveles korban egyesével átültetni tejfölös pohárba, és mehet az üvegházba. A paprikával ezt holnap fogom megtenni, hogy a hétvégi jóidőben már 30 fokban lehessenek.

2019.03.14. 08:14:59

@clemens: De hát írta, hogy "a tűzdelés nem nekem való"...

Ügyes vagy és sok sikert! Egyszerűbb, ha nem dobozba teszed, hanem megöntözöd és letakarod fóliával, hogy ne száradjon ki a talaj felső rétege. Amikor kikeltek, jöhet a megvilágított szakasz.
süti beállítások módosítása